Magyar munkaközösség

Memoriterek listája évfolyamonként 
(2025/2026 tanévtől)

A tanulás "maradandó kincsei" a memoriterek, mert tanulásuk fejleszti a kitartást, a pontosságra való törekvést, a szókincset, a szövegalkotás képességét, az emlékezetet, a gondolkodást. A megtanult szépirodalmi szövegek színesítik a szókincset, fejlesztik a rövid- és hosszútávú memóriát, ezek előadása pedig sikerélményt biztosít. 

Azzal, hogy ugyanazt a memoritert több, különféle órán is feldolgozzák, a gyerekek is érzékelik, hogy a tantárgyak között témabeli átfedések lehetnek, a tantárgyak közötti kapcsolatokra mutatunk rá, így látókörük is tágul.

Memoriterek évfolyamonként:



Kötelező olvasmányok listája évfolyamonként 
(2025/2026 tanévtől)

A kötelező és ajánlott KÖZÖS olvasmányoknak számos értékes aspektusa van, amelyek élményekkel gazdagítják az olvasót, fejlesztik személyes és intellektuális készségeit. A kiválasztott könyvek olyan lehetőséget is magukban rejtenek, amelyek segíthetnek az adott korosztálynak jobban megérteni a világot és támogathatják az önmegvalósítást is.

Kulturális gazdagodás

A közös olvasmányok között gyakran szerepelnek olyan klasszikus irodalmi művek, amelyek jelentős kulturális értéket hordoznak. Ezek a könyvek lehetőséget adnak arra, hogy bepillantást nyerjünk más korszakokba és kultúrákba, megértsük a világot és történelmünk sokszínűségét.

Nyelvi készségek és kommunikáció fejlesztése

Az olvasás nemcsak értékes, értelmes kikapcsolódást nyújtó tevékenység, hanem segít abban is, hogy fejlesszük nyelvi készségeinket és kommunikációs képességeinket. A közös olvasmányok révén számos irodalmi eszközt és stílust ismerhetünk meg, gazdagíthatjuk szókincsünket és a nyelvi struktúrák elsajátításában is segítségünkre lehet.

Empátia és érzelmi kapcsolatok

A könyvolvasás hatékony eszköz az empátia fejlesztésére. Amikor belemerülünk egy-egy történetbe, képesek vagyunk azonosulni a szereplők érzéseivel és élményeivel.

Gondolkodásmód és kritikai gondolkodás

A kötelező és ajánlott olvasmányok gyakran feszegetnek erkölcsi problémákat, dilemmákat. Az ilyen művek hatására árnyaltabban láthatjuk a világot, fejlődhet a kritikai gondolkodásunk, átgondolhatjuk az emberi természet mozgatórugóit, a főbb etikai kérdéseket, a társadalmi igazságosság problematikáját és más filozófiai kérdéseket.

Kötelező és ajánlott olvasmányok évfolyamonként:



MESEMONDÓ VERSENY


A Budapest II. Kerületi Móricz Zsigmond Gimnázium 

"Meséből mesébe" címmel Kerületi Mesemondó versenyt hirdet 2025-ben.

A versenyre a következő korosztályokban lehet nevezni:

I. kategória 7-8. évfolyam

II. kategória 9-11. évfolyam

Nevezési feltétel: 

minden pályázó egy választott mese elmondásával nevezhet az alábbi témakörökben:

I. kategória: Boldog világ

A 7-8. évfolyamos diákok Móricz Zsigmond állatmeséiből választhatnak 

- életkoruknak megfelelően - egy történetet. Egyszerű aranyszabály: érti, éli, meséli

II. kategória: Mesés találkozások

A 9-11. évfolyamosok a 20. század második felétől napjainkig alkotott, magyar nyelven írt mese-parafrázisok közül választhatnak.

A mesemondás időtartama: max. 4 perc, az időkorlátot a mesemondóknak feltétlenül be kell tartani.

Nevezési határidő: 2025. május 8. (csütörtök)

A kitöltött jelentkezési lapot e-mailben a szilvia.major@moricz-bp.hu  címre kérjük megküldeni.

A verseny időpontja: 2025. május 15. (csütörtök) 15:00 órától 

helyszíne: Móricz Zsigmond Gimnázium - Könyvtára

Regisztráció: 14:30 órától

A mesemondókat szakmai zsűri értékeli.

Díjazás:

A helyezettek könyvjutalmat és oklevelet kapnak, 

valamint az 1. helyezést elért tanulók vándorplakettet vihetnek magukkal iskolájukba.

Eredményes felkészülést, felkészítést kívánunk és szeretettel várunk minden mesemondót, 

felkészítő tanárt és érdeklődőt.

Major Szilvia és a magyar munkaközösség